-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Grillparty i Monaco
Det ble tilløp til dramatikk da en av våre helter stilte i en helt spesiell kreasjon i Monaco nylig.
– Fin tur i downtown Monaco. Men så begynte det å brenne i den ene potta. Vi fulgte prosedyren.
Kanskje ikke verdens mest dramatiske historie, men her gjaldt det den enestående 1970 Pininfarina Modulo som først fikk sin Ferrari-motor i fjor.
Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har skrevet om James Glickenhaus, men du finner i alle fall et knippe linker nederst i saken.
Han er definitivt ikke handicapet av at han har penger. Han bruker dem nemlig på noen virkelige skatter av Ferrarier som han kjører med. Han får Pininfarina til å bygge one-off Ferrarier for seg, og – enda vanskeligere å få til – han får Ferrari til å godkjenne dem.
Dessuten bygger han sine egne sports-racere som stadig henter gjeve trofeer. Da denne turen hans i Monaco foregikk, drev samtidig en av bilene hans og vant klasseseier i 24-timersløpet på Nürburgring.
Men her dreier det seg om Modulo – en utrolig flyvende tallerken skapning som Pininfarina viste i Genève i 1970.
Hva Paolo Martin hadde røyka den dagen han kom på denne ideen aner vel ingen – ikke han selv en gang. Men den ble vist og vakte enorm oppmerksomhet – og har siden levd i historien som en av de virkelige futuristene.
Det var den gang italienerne virkelig viste oss hva kileform betydde.
Men Pininfarina brukte aldri penger på å få den kjørende, selv om den i snart femti år har vært omtalt som en Ferrari V12 motorisert bil.
Det var først i fjor, etter at Glickenhaus hadde klart – mot alle odds – å få kjøpe Modulo, at hans folk i Torino bygde den opp til å kjøre for egen maskin.
I år har den vært på Europa-turne, med start på Villa d’Este.
Og så var det en forestilling i Monaco.
Her er Glickenhaus sin lakoniske melding på Facebook:
«Great drive through Downtown Monaco. Car ran cool and well. Firm we are no longer involved with designed a muffler that caught fire. I followed procedure slowed to keep fire behind car and activated on board system which extinguished fire. No serious damage. I checked car and set off. We’ll drive her tomorrow through Casino Square and then to Palace on Sunday.”
Ingen Ferrari uten litt flammer ut av hekken, det er som det skal være. I hvert fall når man har folk om bord som kan prosedyren.
Et vanlig vognatryne på dette nivået kunne lett fått panikk, håpet på hjelp som ikke kom og plutselig hadde vi et ikon som bare ville være aske og historie.
Han har gitt oss forklaringen:
«Ferrari 512’ere har en tendens til å skyte flammer. Derfor skulle potta vært lenger, ikke hatt et lavt kammer der uforbrent bensin kunne samle seg, og eksosrøret skulle raget lengre utenfor karosseriet. Dessuten skulle den hatt innvendige flammesperrer. De nye vi bygger selv nå tar hensyn til alt dette».
Jeg er ikke i tvil om at alt vil være i orden nå, og at han fortsetter å glede seg over hva bilen gjør – ikke hvor mye den er verdt.
Kjernekar, og hvis du har lyst til å følge en virkelig racer og bilkultur-personlighet som ikke behøver å støtte seg på et kobbel av PR-folk, så søk opp James Glickenhaus på Face. Han er lett å gi et like eller fem.
LES OGSÅ:
- Samler bygger superbil
- Fra Ringen til gata
- Med klokke og bag til Genève
- Glickenhaus blir produsent
- Glickenhaus på vei
- Knoppskyting hos Glickenhaus
- Glickenhaus til Baja
- Nye bilder av Baja-SUV